سلامت

گوشی های هوشمند میتوانند حافظه انسان را تقویت کنند!

در این مطلب با مطالعه و بررسی یک آزمایش بر روی حافظه انسان و تاثیرات گجت‌ها، با مجله اینترنتی نیونیوز۱ همراه باشید.

بر اساس یک مطالعه جدید، استفاده از گوشی های هوشمند می‌تواند حافظه افراد را تقویت کند. آن‌ها به عنوان یک حافظه خارجی عمل می‌کنند و خدمات ارزشمندی را به بشر ارائه می‌دهند. در ادامه این مطلب با بررسی مطالعاتی که دانشمندان به تاثیرات گوشی های هوشمند بر عملکرد حافظه انسان‌ها انجام داده‌اند، خواهیم پرداخت. با مجله اینترنتی نیونیوز۱ همراه باشید‌. مطلب 13 تمرین برای تقویت سلامت و عملکرد مغز پیشنهاد مجله اینترنتی نیونیوز۱ به شما است.

گوشی های هوشمند و ابزارهای دیجیتال ما را فراموشکار نمیکنند!

دانشمندان می‌گویند که استفاده از تلفن‌های هوشمند و ابزارهای دیجیتال به جای اینکه ما را فراموشکار کنند، خدمات ارزشمندی را به مغز ما ارائه می‌کنند. این گجت‌ها با ذخیره اطلاعات، مغز ما را برای به خاطر سپردن چیزهای دیگر آزاد می‌کنند. تیم دانشگاه کالج لندن می‌گویند که استفاده از تلفن‌همراه به عنوان یک حافظه خارجی، نه تنها به افراد کمک می‌کند که آنچه در تلفن خود ذخیره کرده‌اند را به خاطر بسپارند، بلکه کمک می‌کند تا اطلاعات ذخیره نشده را نیز به خاطر بسپارند.

دانشمندان متخصص اعصاب نگران استفاده بیش از حد فناوری بر عملکرد مغز بودند!

متخصصان اعصاب نگران بودند که استفاده بیش از حد از فناوری باعث کاهش عملکرد مغز شود‌. برای انجام این مطالعه، متخصصان آزمایشی را طراحی کردند. آن‌ها برنامه حافظه را ایجاد کردند که افراد می‌توانستند در تبلت و رایانه‌هایی با صفحات دیجیتالی بازی کنند. این آزمایش بر روی 158 فرد با گروه سنی 18 تا 71 سال انجام شد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی تاثیر ذخیره اطلاعات در یک دستگاه دیجیتال بر روی توانایی‌های حافظه بود. دانشمندان متوجه شدند که استفاده از یک حافظه خارجی، به افراد کمک کرد تا اطلاعاتی که در آن ذخیره کرده بودند را به خاطر بسپارند.

آزمایش تاثیر گوشی های هوشمند بر حافظه چگونه انجام شد؟

دانشمندان برای شرکت‌کنندگان این آزمایش 12 دایره شماره‌دار را بر روی صفحه به نمایش گذاشتند. آن‌ها باید به خاطر داشته باشند که تعدادی از دایره‌ها را به سمت راست و تعداد دیگر را به سمت چپ حرکت دهند. تعداد دایره‌های درستی که شرکت‌کنندگان به درستی جهش آن‌ها را به خاطر داشتند، نتیجه نهایی بود و پایان آزمایش را تعیین کرد.

یک سمت به عنوان (باارزش) طراحی شده بود. معنی آن این بود که یادآوری حرکت دادن یک دایره به این سمت ده برابر بیشتر از به خاطر آوردن حرکت یک دایره به سمت (کم‌ارزش) است. در ادامه، دو سمت (باارزش) و (کم‌ارزش) در این آزمایش قرار داشت. به خاطر آوردن حرکت یک دایره به سمت (باارزش) ده برابر امتیاز بالاتری از سمت دیگر داشت. برای انجام این کار شرکت‌کنندگان مجبور بودند که نیمی از آزمایش را با حافظه خود و نیمی دیگر را با استفاده از حافظه گجتی که در اختیار داشتند، انجام دهند. و این کار را 16 بار انجام دادند.

نتایج آزمایش تاثیر گجت های هوشمند بر روی حافظه

نتایج این آزمایش نشان داد که شرکت‌کنندگانی که در این مطالعه حضور داشتند، تمایل داشتند از دستگاه‌های دیجیتال برای ذخیره جزئیات دایره‌های باارزش استفاده کنند. هنگامی که آن‌ها این کار را انجام دادند، حافظه آن‌ها برای جزئیات حلقه‌های باارزش 18 درصد بهبود یافت. همچنین حافظه آن‌ها برای دایره‌های کم‌ارزش نیز 27 درصد بهبود یافته است. این درحالی است که حافظه افرادی که هرگز برای دایره‌های کم‌ارزش از گجت‌ها استفاده نکرده بودند هم بهبود یافته است.

در ادامه، شرکت‌کنندگان جزئیات دایره‌های کم‌ارزش را بهتر از دایره‌های باارزش به یاد داشتند. آن‌ها جزئیات دایره‌های باارزش را به دستگاه‌های خود سپرده و آن‌ها را فراموش کرده بودند‌. با این آزمایش دریافتیم که دستگاه‌ حافظه افراد را برای اطلاعاتی که حتی ذخیره نشده‌اند نیز بهبود می‌بخشد. دلیل آن این است که استفاده از این دستگاه روشی که مردم از حافظه خود استفاده می‌کردند را از ذخیره اطلاعات مهم در مقابل اطلاعات کم اهمیت تغییر داد.

زمانی که افراد مجبور بودند به تنهایی تمام چیزها را در ذهن خود به خاطر بسپارند، از ظرفیت حافظه خود برای به خاطر سپردن مهم‌ترین اطلاعات استفاده کردند. زمانی که می‌توانستند از تلفن‌ هوشمند و سایر دستگاه‌ها برای ذخیره اطلاعات استفاده کنند، از حافظه خود برای به خاطر سپردن اطلاعاتی که کمتر مهم بودند، استفاده می‌کردند. 7 عادت سالم برای جلوگیری از آلزایمر و سکته مغزی را در نیونیوز۱ مطالعه کنید.

منبع: goodnewsnetwork.org و مجله اینترنتی نیونیوز۱

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا