سلامت

عرق کردن بدن چه فوایدی دارد: تعریق یک ابر قدرت است!

عرق کردن پیشرفته‌ترین سیستم خنک‌کننده بشری است، البته تعریق زیاد نه!

علت تعریق داشتن چیست؟ آیا مردان بیشتر از زنان عرق می‌کنند؟ آیا واقعاً با عرق کردن سموم بدن دفع می‌شود؟ در ادامه به این سوال‌ها و هر آنچه ذهن شما را در این باره مشغول کرده است، پاسخ می‌دهیم. همچنین مطلب ما برای خنک شدن در تابستان را حتما بررسی کنید و از دست ندهید!

عرق کردن یک سیستم خنک کننده است!
تعریق زیاد مضر است یا مفید؟

آیا عرق کردن مضر است یا مفید؟

عرق کردن یک هدیه نامحسوس به انسان است!

عرق کردن صرفاً ربطی به گرمای هوا ندارد، به طور نامحسوسی انسان تعریق دارد. تمامی پستانداران پتانسیل آن را دارند اما با ما تفاوت دارند. موهای بدن ما این چرخه را آسان‌تر می‌کنند و به راحتی خنک می‌شویم. شاید جالب باشد بدانید غدد عرق اکرین در حدود ۲ تا ۴ متر هستند. سارا اورتز نویسنده کتاب لذت عرق کردن می‌گوید: عملکرد بدنمان در خنک کردن توسط تعریق، یک ابرقدرت است. اگر پس از تمام شدن ناهار یا شام، احساس کردید بدنتان دارد چکه می‌کند، اصلاً نگران نباشید این به اجدادتان برمی‌گردد!

فواید عرق کردن چیست؟

سیستم تعریق پیشرفته!

حقیقتاً عملکرد بدن ما در خنک نگه‌داشتنمان خیلی بهتر از سایر موجودات است! لک‌لک‌ها روی پاهای خود مدفوع می‌کنند که به آن Urohidrosis می‌گویند. فوک‌های خزدار با ادرار بر روی سنگ‌ها و خیس کردن شکم و باله‌هایشان خنک می‌شوند! زنبورها بر روی خود استفراغ می‌کنند و عرق اسب آبی‌ها به رنگ صورتی مایل به قرمز است! اگر شرایط بدنی شما طوری پیش رود که تعریق نداشته باشید ممکن است دچار گرمازدگی شوید.

عرق کردن یک سیستم خنک کننده است!
تعریق یک سیستم خنک کننده است!

عرق کردن فاش کننده حقایق است!

عرق کردن یک مایع درون شبکه‌ای است و در قسمت‌های مایع خون هم منشا دارد. در نتیجه در یک آزمایش تعریق می‌توان: وجود مواد مخدر، ادویه تند، کافئین یا الکل را به راحتی تشخیص داد. آزمایش تشخیصی فیبروز کیستیک، یک تست تعریق است که مقدار نمک (کلراید) موجود در عرق را اندازه‌گیری می‌کند.

فواید عرق کردن چیست؟

آیا میزان تعریق زنان و مردان مشابه است؟

غدد تعریق زنان و مردان مشابه یکدیگر می‌باشد و هیچ کدام از دیگری بیشتر عرق نمی‌کنند. طبق تحقیقات، میزان عرق کردن بستگی به جنسیت، وزن و فرم بدنی شما دارد. اما مطمئناً بوی بدنمان کاملاً متفاوت می‌باشد! تحقیقات جالبی در این زمینه شده است. دانشمندان از ۶۰ نفر خواستند به طور داوطلبانه یک پنبه گازی را در دست‌های نَشسته خود به مدت ۱۰ دقیقه نگه دارند. سپس ترکیبات نشئت گرفته از عرق، که تشکیل شده از عطر و بوی افراد است را تجزیه تحلیل کردند. نتیجه اثبات کرد که می‌توان با دقت ۹۷ درصدی جنسیت اشخاص را تشخیص داد.

عرق کردن یک سیستم خنک کننده است!

نوع تعریق در قسمتهای مختلف بدن متفاوت است!

تقریبا در تمام بخش‌های بدن غدد عرق اکرین وجود دارد. با این وجود، غدد آپوکرین در کشاله‌ی ران یا پوست اطراف سینه قرار دارند. این غدد در دوران بلوغ فعال می‌شوند و ترکیبات متعددی در آن‌ها وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود که چسبناک‌تر و چرب‌تر باشند، همچنین پروتئین بیشتری هم دارند. علت بو به خاطر تغییرات میکروبی است. میکروب‌ها ذرات بی‌بو در بدن ما را می‌خورند و آنها را تبدیل به چیزی می‌کنند که بر روی آن رشد کنند. آن محصولی که از میکروب‌ها خارج می‌شود تیو الکل (Thioalcohol) نام دارد.

عرق کردن یک سیستم خنک کننده است!

تیو الکل دقیقاً مولکولی می‌باشد که ما آن را با بوی بد می‌شناسیم. وجود یک آنزیم به باکتری‌ها این امکان را می‌دهد که باعث بوی بد شوند. تیو الکل دارای گوگرد می‌باشد و در انسان در حد کمی می‌تواند آن را شناسایی کند. برای مثال اسیدهای چرب فرار از آن دسته از مولکول‌هایی هستند که باعث بوی بد می‌شوند. دکتر کریس کالوااِرت پیوند میکروبیوم زیر بغل را آزمایش می‌کند. در این آزمایش تلاش می‌شود میکروبیوهای بد‌بو با نوع بی‌بو جایگزین شوند. این آزمایش بر روی ۱۸ نفر تست شده و جوابِ نسبتاً امیدوار کننده‌ای داشته است.

تعریق زیاد مضر است یا مفید؟
فواید عرق کردن برای بدن چیست؟

دئودورانت‌های ضد تعریق تغییری نکردند!

از آغاز تولید دئودورانت‌ها تا به امروز هیچ تغییری در ساختار آنها به وجود نیامده است! اساس فرمولاسیون آنها نمک آلومینیوم می‌باشد. این فرمول برای مسدود کردن منافذ عرق و جدا کردن باکتری‌ها از منبع غذایی‌شان ساخته شده است. تلاش می‌شود تا بیشتر از دئودورانت‌های پروبیوتیک استفاده شود.

عرق کردن یک سیستم خنک کننده است!

آیا عرق کردن باعث سم زدایی بدن میشود؟

برخی بر این باورند که تعریق داشتن باعث سم‌زدایی بدن می‌شود. اما جالب است بدانید که حتی استفاده از سونا هم باعث دفع ناخالصی‌های بدن نمی‌شود. کارکرد کلیه‌ها دقیقاً برای این هدف است. پس لطفاً این باور اشتباه را قبل از آسیب رساندن به خودتان ترک کنید! هر چیزی که در جریان خونتان وجود دارد، در عرق هم یافت می‌شود. آیا می‌دانستید در فضا عرق بدن بخار نمی‌شود!؟ در حقیقت بدون وجود جاذبه زمین این امکان وجود ندارد، فقط با یک دستمال می‌توان آن را پاک کرد. به همین دلیل فضانوردان از لباس‌ها، سربندها و دستکش‌های مخصوص جذب تعریق استفاده می‌کنند. آن هم نه برای جلوگیری از عرق کردن، بلکه برای خشک شدنش، هنگامی که بخار نمی‌شود!

فواید عرق کردن چیست؟

تا به حال از ترس عرق کرده اید؟

عرقی که از ترسیدن به وجود می‌آید، با تعریقی که در زمان گرما رخ می‌دهد، ترکیبات شیمیایی متفاوتی دارند. دانشمندان دانشگاه Utrecht مطالعات جالبی در این زمینه انجام دادند. این محققان، عرق افرادی که فیلم‌های ترسناک تماشا کردند، را با تعریق گروهی که فیلم‌های آرام‌بخش دیدند، بررسی کردند. نتایج به دست آمده نشان داد: ترکیب شیمیایی عرق افرادی که فیلم ترسناک تماشا کردند، متفاوت بود. همچنین در آزمایش‌های جداگانه دیگری سگ‌ها تا ۹۴ درصد تعریق از ترس را به درستی تشخیص می‌دادند.

عرق کردن یک سیستم خنک کننده است!

در هر صورت عرق کردن برای بدن یک سیستم کمکی، خنک‌کننده، مفید و موثر است. علت بوی بد عرق می‌تواند به مواد غذایی که خورده‌اید ربط داشته باشد؛ یا اگر بیش از حد تعریق داشته باشید، نشانه یک موضوع جدی باشد.

رفع میگرن با موسیقی: آیا موسیقی درمانی در بهبود سردرد موثر است؟

منبع: www.thegaurdian.com
گردآورنده: مجله اینترنتی نیونیوز۱

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا