سلامت

آیا شاخص توده بدنی یا BMI برای تعیین سلامت بدن معیار درستی است؟

BMI یا شاخص توده بدنی برای اندازه‌گیری درصد چربی و عضله‌ها استاندارد نیست!

شاخص توده بدنی یا BMI را به عنوان یک تعیین‌کننده برای میزان سلامتی بدن در نظر می‌گیرند. اما بسیاری از افراد آن را موثر نمی‌دانند. چه حقیقتی درباره این موضوع وجود دارد؟ همانطور که واقعیت تئوری استفاده ۱۰ درصدی از مغز را بررسی کردیم، شاخص BMI را هم تحلیل می‌کنیم، همراه ما باشید.

چه چیزی درباره شاخص توده بدنی مهم است؟


آیا شاخص توده بدنی یا BMI نشانگر سلامتی بدن است؟

اگر قرار بود این مقاله را ۲۰۰ سال پیش بنویسیم باید چنین سوالی را می‌پرسیدیم: آیا باید نگران فهرست کُِتِلِت (Ouetelet) خود باشم؟ این اسم دقیقاً همان شاخص توده بدنی یا BMI است!

آیا BMI نشان دهنده چاقی یا لاغری است؟

آمارشناس و جامعه شناس دهه ۱۸۳۰، آدولف کتلت، آن فهرست را ابداع کرد. اما نکته مهم این است که Quetelet این فهرست را به عنوان یک ابزار پزشکی برای ارزیابی و سنجش معرفی نکرد. محققان در دو قرن بعد اظهار کردند که شاخص توده بدنی یا BMI به درستی کار نمی‌کند. وقت آن است بررسی کنیم که آیا می‌توانیم از این شاخص استفاده کنیم یا دیگر برای سلامتی بدن کاربردی ندارد؟

چه چیزی درباره شاخص توده بدنی مهم است؟

شاخص توده بدنی یا BMI چیست؟

شاخص توده بدنی یا BMI به معنی: جرم شما (براساس کیلوگرم) تقسیم بر مجذور قد که بر واحد سانتی‌متر است. با در نظر گرفتن NHS، محدوده وزنی سالم بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ در نظر گرفته می‌شود. اما ما نمی‌توانیم این شاخص را برای تمام گروه‌های فردی در نظر بگیریم. بدون شک BMI یا شاخص توده بدنی در افراد مسن، کودکان و زنان‌باردار تفاوت دارد. اما مسئله از جایی پیچیده می‌شود که افرادی با توده عضلانی بالاتر و تراکم استخوان بیشتر به عنوان فرد “چاق” یا دارای “اضافه وزن”  در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که آن‌ها ورزش می‌کنند و بدن ورزیده‌ای دارند.

آنچه درباره BMI مهم است

پزشک و مربی بهداشت، امیل هودزوویچ (Emil Hodzovic) نظر قابل توجهی درباره این موضوع دارد. طبق گفته‌های این پزشک: شاخص توده بدنی یا BMI صرفاً یک ابزار تفسیری است و ایرادات خود را دارد. به طور کلی ماهیچه‌ها ازچربی‌ها متراکم‌تر هستند. ( مطلب اصول عضله‌سازی را بررسی کنید.) در نتیجه شما می‌توانید BMI بالایی داشته باشید و نسبت به درصد چربی خود اضافه وزن نداشته باشید.

افزایش کالری سوزی: پیاده روی یا شنا کدام بهتر است؟

با BMI متوسط هم میتوانید چاق باشید!

هرچند که افراد با BMI متوسط اما با مقدار حجم چربی بالا می‌توانند چاق باشند. چگونه این اتفاق می‌افتد؟ با داشتن عضلات کمتر اما چربی بیشتر شاخص توده بدنی در حد متوسط قرار می‌گیرد! بنابراین جزوی از نقص‌های این ابزار به حساب می‌آید. اکنون ممکن است از خود بپرسید یعنی با رفتن باشگاه شاخص توده بدنی یا BMI یک معیار غیرکاربردی برای بدنسازی است؟ صبور باشید!

چه چیزی درباره شاخص توده بدنی مهم است؟

امیل هودزوویچ اینگونه توصیف می‌کند: بسیاری از افرادی که تمرینات قدرتی انجام می‌دهند یا از وزنه استفاده می‌کنند، برای داشتن BMI بالاتر، عضله را بهانه می‌کنند! حتی اگر در حقیقت چربی بدن آن‌ها بیشتر باشد. در آمریکا ۱۳ هزار نفر آزمایش شدند، که بر اساس شاخص توده بدنی چاق محسوب می‌شوند، اما در حقیقت فقط درصد چربی آن‌ها بیشتر است.

چه چیزی درباره شاخص توده بدنی مهم است؟

پس چگونه از سالم بودن بدن خود مطمئن شویم؟
با این تفاسیر اگر شاخص توده بدنی شما در محدوده سالم یا متوسط قرار گرفت حتماً باید آن را ارزیابی کنید. زیرا مقدار درصد چربی و عضله شما مهم می‌باشد.

چطور پوست بهتری داشته باشیم: نکاتی ساده برای داشتن پوستی سالم!

شاخص توده بدنی یا BMI: درصد چربی در بدن بسیار مهم است!

حقیقتاً مسئله‌ی مهم پزشکان و مربیان مقدار توده چربی بدن است. چربی بیش از حد در اطراف اندام‌های داخلی و دور کمر یک عامل نگران‌کننده بابت بیماری‌های قلبی، عروقی و دیابت می‌باشد. طبق پیشنهاد هودزوویچ روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری مقدار چربی بدن وجود دارد. از اسکن Dexa (آزمایش تراکم استخوان) یا کالیپر‌های پوست می‌توان استفاده کرد. BMI  را می‌توان برای تغییر موقتی یا با سرعت در سبک زندگی استفاده کرد؛ اما برای افراد حرفه‌ای راه‌های با ارزش‌تر و تکنیکی‌تر موثر است.

آنچه درباره BMI مهم است

از شاخص توده بدنی یا BMI چه زمانی استفاده کنیم؟

شاخص توده بدنی را صرفاً به عنوان یک ابزار در دسترس و آسان در نظر بگیرید. اما اگر نتایج BMI شما راضی‌کننده بود لطفا دوباره ارزیابی دقیق‌تری انجام دهید. بنابر نکاتی که ذکر شد، بهتر است که تست چربی هم بدهید. با داشتن آزمایش‌های کلی مانند تست خون و چربی دید کلی‌تری نسبت به بدن خود پیدا می‌کنید.

چه چیزی درباره شاخص توده بدنی مهم است؟

چگونه شاخص بدنی و BMI سالمی داشته باشیم؟

  • سعی کنید غذاهای فرآوری‌شده کمتر مصرف کنید.
  • از نوشیدن الکل و نوشابه خودداری کنید.
  • وعده غذایی پروتئین و سبزیجات خود را افزایش دهید.
  • خواب کافی و با کیفیت داشته باشید.
  • فعال و پرتحرک باشید و تمرینات ورزشی انجام دهید.

این نکته را به خاطر بسپارید که تغییر در یک روز اتفاق نمی‌افتد. عجله نکنید و تمرکز خود را بر روی ایجاد عادت‌های طولانی مدت بگذارید. داشتن عادات روزانه صحیح به سلامتی بدن شما کمک می‌کند و نیازی نیست درگیر چنین شاخص‌هایی باشید.

منبع: The Guardian 

گردآورنده: مجله اینترنتی نیونیوز۱

رفع میگرن با موسیقی: آیا موسیقی درمانی در بهبود سردرد موثر است؟

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا